Tuesday 9 April 2013

Shopping Kamera....

Dah lama aku mengidam kemera DSLR baru... my prev Sony a230 tu nampaknya dah mula menunjukkan tanda2 nak kena repair kerana setting2nya byk dah lari... so aku bagi sony aku tu rehat dulu and akan dihantar ke pusat sevis utk repair apa2 yg perlu...

Of coz lah aku masih sayang dia kerana dia kemera yg byk berjasa dan sangat kecil dan ringan.... senang dibawa kemana2....

Utk DSLR baru ni, aku mula2 sangat konfuse sama ada nak ambik Canon atau Nikon.... tapi aku cuma ada budjed rm 3000.00 ++ utk beli kemera ni... nasib2 lah bila aku sampai kedai tu aku akan terbeli yg mana... bergantung pada napsu aku berkenan yg mana nanti...

So sampai sana aku terbeli..
-
-
-
-
-
-
Nikon D7000





Kedai yg aku tuju ni dekat Damansara... nama dia Miyamondo. Actually Miyamondo di beroperasi utk jualan Online je dimana official websitenya adalah Miyamondo.com.

Dah lama aku survey harga kamera tapi at the moment dekat sini adalah the best price yg aku jumpa... Rata2 harga Nikon D7000 kt tempat2 lain dalam harga rm 3800- ke rm 4000 utk kit lens 18 -105 mm. Paling murah pun kat Warta Bangi kedai kemera tingkat atas.... dalam RM 3600.00.... Kt Low Yatt aku tak tau kerana malas pulak nak servey kt sana kerana tak larat nak harung Jam dan kesesakan orgramai....

But berapa Miyamondo offer utkNikon D7000+ kit lens 18-105mm.... RM 3390.00!!! Murah kan!!! Bahkan kat Shashinki pun tak dapat menandingi harga kt sini....

Masa aku beli harga dia Rm 3490.00 sbb Nikon D7100 masa tu belum keluar lg.....but mungkin bila Nikon D7100 dah keluar harga D7000 jatuh lagi...

But apa2 pun aku sgt berpuas hati dgn kualiti gambar dgn Nikon D7000... cuma kelemahan nya kamera ni agak berat.... my dotter kalau bawa kemera ni letak kt bahu baru setengah jam bawak dah mengeluh kata tak larat sbb kemera berat!!!

But solutionnya.... terpaksalah aku carik lens potret 50mm f1.8 supaya ringan sikit dan senang nak bawakk... lagi pun aku beli kamera ni cuma nak amik gambar potret keluarga shj... so lens berat dan panjang2 ni aku rasa tak berapa perlu sgt buat masa ni...

so ni aku testing 123, semasa dapat kemera ni.... gambar of coz tak cun dan tak sharp masa ni kerana aku masih terkial2 tak tau macamana nak guna functionnya....dan at last aku guna auto je... lepas ni terpaksa lah aku menjelajah You Tube cari tutorial macamana nak setting Nikon baru aku ni... huhu..











No comments:

Post a Comment