Tuesday 10 April 2012

Bubur Ayam Bersama Pumpkin, Kentang Dan Cauliflower



Salam,

Hari ni rasa nak cuba resepi baru utk sarah.... masa buat blogwaking cari resepi utk baby food saya tertarik dgn resepi mudah dari blog dr halina.... pumkin/butternut squash, ikan salmon  dan brokoli di masak bersama dgn susu kemudian di blend... nampak yummy sangat dan saya pasti sara sukakannya....

Resepinya sangat mudah dan semua dah ada kat dapur saya kecuali ikan salmon. Saya selalu bernasib kurang baik kerana bila ke Tesco, ikan salmon selalu shj kehabisan. Nak pergi pasaraya lain memang tak de masa lah... sebab kat sini pasaraya yg paling dekat dari rumah saya...

So, untuk hari ni ikan salmon saya gantikan dgn dada ayam....dan saya campurkan pula pumkin tadi dgn sedikit kentang kerana risau, perut sara belum biasa dgn pumkin sepenuhnya..... Ini first time dia makan pumkin...



Inilah hasilnya.... 4 bahan tadi di didihkan bersama susu..... tinggal nak blend sahaja....

Resepi Puree Chicken, pumkin, potato dan Brokoli

1 keping dada ayam
1 biji kentang ( saiz besar ) 
sepotong pumkin/ butternut squash/labu ( dipotong dadu )
sepotong brokoli
1 1/2 cawan susu ( saya guna susu baby yg di campur dengan 1 1/2 cawan air )

  Cara

 1. Saya rebus terlebih dahulu kentang dan pumkin dengan sedikit air hingga lembut.
 2. Bila dah lembut saya masukkan ayam, susu, dan brokoli.
 3. Biar mendidih seketika dan kacau2 selalu.
 4. Tutup api dan bila telah suam sedikit bolehlah di blend dan dihidangkan kepada baby anda...




Ni puree yang telah siap di blend.....




Ermm... sedapnya... kan chibi!!!  hari ni chibi sara makan puree karot dan puri ayam bersama pumkin.... mulut dia masih comot bila makan...

My Baby Sarah Marissa sekarang ni dah hampir mencecah 1 tahun... next week hari lahirnya!! Memang tak sedar semakin hari sara semakin besar.... lepas ni dah tak boleh panggil dia baby lagi.... sebab dia dah jadi gegirl!!!  dia akan terus dan terus jadi big girl!!!

No comments:

Post a Comment