Friday 6 April 2012

Puri Carot For Sarah




Assalamualaikum, kawan2....

Hari ni mama sara masak resepi baru utk makanan sara tau.... cedap dan berkhasiat sangat....
Kawan2 cubalah resepi ni ya.... best sangat!!!

 Sekarang ni caya tgh search kat tenet resepi yg best2!!! nanti nak suh mama masyak utk kita..... caya ni cerewet sikit tentang makanan!!! banyak benda yang caya tak suka makan...tapi kat tenet  macam2 ada....termasuk resepi utk baby. Caya nak makan banyak2 supaya kita cepat besar dan pandai!!!




Ini lah Karot yang telah di blend bersama keju, sayur brokoli dan califlower tu... rasanya sgt sedap, manis dan lemak2.... Manis pun tak kuat sgt, cuma sedang2 je.... Rasa brokoli dan califlower langsung tak terasa so baby boleh makan tanpa gangguan rasa yg kurang enak!!!

 Didalam puri ni memang banyak khasiat. Karot mengandungi beta kerotin (yang akan ditukar kepada vitamin A dalam badan kita) yang tinggi selain dari sebahagian besar serat dan karbohidrat terdapat juga sedikit protin, lemak, kalsium, zat besi, vitamin B1, vitamin B2, vitamin B6, vitamin C, vitamin K, biotin, potassium dan thiamine.

 Manakala brokoli, dan bunga kobis pula mengandungi provitamin A atau karotenoid, vitamin E, asam folat dan vitamin C. Kesemua karot, brokoli, dan bunga kobis ni  sangat kaya dengan anti melawan kanser.

 Keju pula sangat kaya dgn karbohidrat, kalsium, protein, lemak, vitamin dan mineral. Boleh baca kat sini tentang khasiat keju.

 Untungnya sara..... dapat makan 1 biji karot sehari!!!! bukan mudah tau.... orang dewasa pun tak makan karot sebiji sehari!!!!

Resepi Puri Karot

 2 btg karot ( saiz sederhana )
 2 keping keju chedar
 sepotong brokoli sepotong bunga kobis ( cauliflower )
 2 - 3 oz susu baby yg sudah di bancuh dengan air ( susu ni diperlukan semasa utk memgisar karot dll... jumlahnya bergtg setakat mana blender boleh bergerak )

  Cara membuatnya
 1. Celur terlebih dahulu karot yg telah di potong, bunga kobis, dan brocolli
 2. Masukkan bahan tersebut kedalam blender bersama keju dan susu.
 3. Blend hingga hancur dan lumat supaya mudah utk baby menelannya.
 4. Siap untuk dihidangkan.


Tengok ni... sampai habis sara mamam tau!!!


Yang ni untuk esok.....boleh simpan dalam petisejuk beku.... bila nak makan hanya panaskan semula...

No comments:

Post a Comment